Közép-Ázsia második metrója - Almaty

23 év építkezés után, 2011. december 1-jén megnyílt Almaty metrója 7 állomással és 8,54km-es hosszal, amelyet még 2,9km-rel és 2 állomással bővítettek 2015 tavaszán.

Az Almaty metró a második a taskenti után Közép-Ázsiában (és a 16-ik a volt Szovjetunió területén). Az építési költség kb. 1 milliárd USD-ra rúgott.

032.JPG

A metró építése még a Szovjetunió idejében kezdődött (1988. szeptember 7.), de az összeomlás után nem folyt több pénz Moszkvából és a független Kazahsztán kormánya nem tudta folytatni a projektet. A már kivitelezett munka megőrzésének érdekében is hatalmas adósságokat halmoztak fel.

034.JPG

A kormány 2003-as fejlesztási tervében határozta el magát a metró építésének folytatása mellett, amelyet maga Nazarbajev elnök felügyelt.

A metró jelenleg 9 állomást szolgál ki (amelyek akár több mint 70 méter mélyen lehetnek) 11,3km hosszon a 28 kocsiból álló flottájával, amelyek általában 4 kocsis szerelvényként közlekednek (elég ritkán: még csúcsidőben is akár 10 percet kell várni - személyes tapasztalat) átlagosan 40km/h-s sebességgel.

shema_almatymetro.jpg

Naponta átlagosan 17 970 ember utazik a metrón, ami éves 6,56 milliót jelent. Meglehetősen kevés. Mindig lehet ülőhelyet találni.

Természetesen tervezik bővíteni a hálózatot, összesen 45km hosszra, amitől majd az utasszám növekedését is várják.

Egy jegy 80 tengébe kerül, távolságtól függetlenül; hiába van beléptető és kiléptető kapu is, valamint okoskártya.

Az állomások és a vonatok is nagyon tiszták. Minden bejelentés elhangzik kazahul, oroszul és angolul. Nagyon civilizált.

Minden állomásról galéria tekinthető meg a metró hivatalos oldalán a bal menüsorban lévő "Станции метрополитена" linkre, majd a legördülő állomás listában az egyes állomásokra kattintva. A weboldal csak orosz és kazah nyelven van.

 

 

A taskenti metró

volt a 7-ik metró a Szovjetunió területén. 1977-ben nyílt meg. A többi ex-szovjet metróhoz hasonlóan, a taskenti metróállomások a világ egyik legmonumentálisabb állomásai, valamint nagyon mélyen találhatóak (8-25m mélyen és a Richter skála szerinti 9-es földrengést is kibírják).

tashkent-metro.jpg

A hálózat 3 vonalból áll és 36,2km-en 29 állomást szolgál ki. Naponta átlagosan 162 200-an utaznak rajta, ami éves szinten 59,2 millió utast jelent.

800px-.png

A 168 kocsis flotta 4 kocsis szerelvényekként üzemel, átlagsebességük pedig 46km/h.

A metróban egyébként tilos fényképezni, mert katonai létesítménynek minősül.

1024px-tashkent_metro_drushbanarod.jpg

metro_toshkent_chip.jpg