Ikarus előtt és után - Dusanbei autóbusz-történelem

Tádzsikisztán fővárosában 1929-ben indult meg a rendszeres buszközlekedés, amelyben az 1970-es évektől jelentős szerepet játszott a magyar Ikarus.

dushanbebus.JPG

Az első buszok Moszkvából érkeztek. Ezek angol Leyland, valamint szovjet AMO-03 típusú autóbuszok voltak.

1934-től két 16 személyes GAZ-03-30 busz szállította az utasokat. A flotta még 6 ilyen típusú közlekedési eszközzel bővült két év múlva.

A főváros 1938-ban ZISZ-8 típusú járműveket kapott, és ezáltal leselejtezésre kerülhettek a Leyland és AMO-03 buszok.

1941 elején öt ZISZ-16 típusú busz jelent meg Dusanbe utcáin, de a háború miatt a buszflottából 8-at a hadseregnek adtak, a többi pedig a városban lévő kórházakat szolgálta.

Új buszok 1948 nyarán jelentek meg az utcákon. Ez négy dízel ZISZ-154 típusú jármű volt, amelyet 1952-re a ZISZ-155 típusra cseréltek le (ebből összesen 10-et kapott a város).

A 60-as évek elején megjelentek a ZIL-158, LAZ-690 és PAZ-652 típusú buszok, amelyek a 80-as évekig használatban maradtak.

1971-ben Dusanbe Ikarus-180 csuklós buszokat kapott Magyarországtól, amelyeket a helyiek harmonikának becéztek.

Később érkeztek Ikarus-260 járművek is, amelyek sok évig a fővárosiak kedvencei voltak, valamint 1976-tól az Ikarus-280 is járta Dusanbe utcáit.