A türkmenisztáni valóvilág

Miközben a türkmén fővárosban 2,3 milliárd dollárért sólyomalakú repteret építgetnek, amelyről az Index is beszámolt (itt és itt), az ország több tartományában aggasztó gazdasági helyzet állt elő.

ashgabatnewairport.jpg

A türkmén vezetés ambíciózus célja, hogy tranzitországgá fejleszti Türkmenisztánt Európa és Ázsia között, amelyhez szükséges volt egy óránként 2000 utast fogadó, sólyomalakú reptér építése. Ez 17 millió utazót jelentene évente, de jelenleg kb. évi 100.000 utast számolhatnak.

A hatalmas gázvagyonból származó bevételekkel könnyen lehet(ett) ilyen (minden valószínűséggel eltúlzott) presztízsberuházásokat véghez vinni, legalábbis amíg az energiahordozók világpiaci árai az egekben voltak.

ashgabatnewairport2.jpg

Eközben helyi beszámolók szerint például az 1,2 millió lakosú Dasoguz tartomány 9 kerületéből csak egyben, Gyorogly-ban lehet lisztet kapni, amelyért sokaknak akár 200 km-t is utazniuk kell, valamint napokat várni a gyár előtt.

A hivatalos magyarázat szerint a liszthiány azért lépett fel, mert ideiglenesen be kellett zárni a Konyeurgencs városában található malmot. Helyiek szerint azonban a tartomány minden kerületében működnek a malmok. Egy gabonaraktári dolgozó szerint az elmúlt 20 évben most a legalacsonyabb a gabonakészlet.

Aki biztosan liszthez akar jutni, "elvándorol" Gyorogly kerületbe és személyazonosságát, valamint lakcímét igazoló dokumentumok felmutatása után családonként egy 50 kilós zsákot vehet 50 manatért (ami kicsivel több mint 14 dollár a hivatalos árfolyam alapján).

trkflour.jpg

Van lehetőség még Kazahsztánból is lisztet vásárolni, de annak 50 kilója 190 manat (vagyis több mint 50 dollárt).

A liszthiány mellett hatalmas probléma még, hogy a tanárok, rendőrök és egészségügyi dolgozók már 2-3 hónapja nem kapták meg a fizetésüket. Az ATM-ekben sokszor nincs pénz, vagy ha van is, a felvételi limit 100 manat. A bankokban csak annyit mondtak, hogy nincs pénz, és türelemre intették a lakosságot. Egy helyi polgármester kirúgással fenyegette meg az egyik panaszkodót.

A fizetések ki nem fizetéséről érkeztek beszámolók Balkan, Mary és Lebap tartományokból is. Ezekben a tartományokban az olaj- és gázipari munkások sem kaptak fizetést már 2-3 hónapja, ami alól természetesen kivétel a felsővezetés.

trkprovinces.jpg

Még egy rossz hír a végére: az állami vasúttársaság a dolgozóinak 30%-át készül elbocsájtani, ami meglepő, hiszen alig 2 éve nyílt meg az észak-déli vasútvonal, ami Iránnal köti össze Türkmenisztánt és Kazahsztánt, és a tervek szerint a kereskedelem jelentős bővülését eredményezte volna, azáltal, hogy Türkmenisztán közvetlenül hozzáférhet a perzsa-öböli kikötőkhöz.

A valós gazdasági helyzet megítélése persze nehéz, mert az asgabati vezetés csak az olyan fontos eseményekről számol be, mint a sólyomalakú repülőtér megnyitása például.

ashgabatnewairport3.jpg