Repülő nomádok

Avagy szösszenet az Air Astana-ról, Kazahsztán nemzeti és Közép-Ázsia egyetlen légitársaságáról, amelyik nincs rajta az EU feketelistáján.

airastana.jpg

Az Air Astana-t 2001-ben alapították, két tulajdonosa a kazah Samruk-Kazyna állami befektetési alap (51%) és a BAE Systems PLC (49%).

Első kereskedelmi repülését 2002. május 15-én hajtotta végre.

A cégalapítás kicsit nehézkésen indult egyébként, mert eredetileg belföldi légitársaságnak szánták, amibe a BAE Systems Nazarbajev kérésére szállt be, egy légi radar szerződésért cserébe. Ez a szerződés viszont sosem került aláírásra és a BAE Systems-ben végbemenő menedzsment és stratégiai változások ahhoz vezettek, hogy a cég bezárta az irodáit Kazahsztánban (de részesedését a cégben megtartotta).

Az Air Astana start-up-ot Nazarbajev és számos közeli tanácsadója támogatta, de ennek ellenére sok támadásnak volt kitéve a média és számos politikai szereplő részéről, mert külföldi entitásnak tekintették.

A göröngyös indulás ellenére, 2003-ra, a cég első teljes működési évére nettó profitot könyvelt el, és az előző nemzeti légitársaság - Air Kazakhstan - csődbemenetelének köszönhetően nemzetközi útvonalakra is ki tudta terjeszteni a működését (Dubai, Isztambul, Moszkva, Peking, Frankfurt és London).

Az Air Kazakhstan

Kazakhstan Airways néven alapították az 1920-as évek elején, majd 1991-ben a függetlenség elnyerésekor átkeresztelték Kazakhstan Airlines-ra.

1996. november 12-én a Kazakhstan Airlines IL76 gépe végzetes balesetet szenvedett, amikor a levegőben, az indiai Charkhi Dadri falu felett, ütközött a Saudi Arabian Airlines Boeing 747-100-as gépével.

A balesetben a két gép összes utasa és személyzete - összesen 349 személy - életét vesztette, amivel a szörnyű tragédia kiérdemelte a levegőben való ütközés legtöbb áldozattal járó balesetének címét, valamint a harmadik legkatasztrofálisabb balesetet a repülés történetében.

A nyomozás megállapította, hogy a kazah pilóták okozták az ütközést, azzal, hogy alacsonyabban repültek a kijelölt pályához képest, ami a gyenge kiképzésükről tanúskodott, valamint a gyenge angoltudásuk megnehezítette a légi irányítókkal való kommunikációjukat.

kazakstan_airlines_ilyushin_il-76.jpg

A Kazakhstan Airlines balesetet okozó gépe (a kép 1994-ben készült)

A baleset után a kazah kormány fizetésképtelenné nyilvánította a légi társaságot, és a helyébe megalapította az Air Kazakhstan-t (amelyet 2001-ig "Air Kazakstan"-nak írtak).

Az Air Kazakhstan hatalmas adósságokat halmozott fel, és 2004. február 29-én befejezte működését. 2004 áprilisában az almaty bíróság fizetésképtelenné nyilvánította.

Az Air Astana következetesen nyereséges és 2010-ben, 2011-ben és 2012-ben bekerült a nettő nyereséget elkönyvelő légi társaságok top20-as listájába.

Profitabilitását a magas színvonalú ügyfél-kiszolgálásnak és működési megbízhatóságának köszönheti, ami általában nem jellemző a régióbeli társaságokra.

A FÁK régióban az egyetlen légi társaság amely 4 csillagot kapott a Skytrax-től, valamint 2012-től fogva eddig minden évben elnyerte Közép-Ázsia és India Legjobb Légitársasága címét (szintén a Skytrax-től). 2013-tól fogva pedig szintén minden évben eddig elnyerte a Legjobb Utaskiszolgálás díját a közép-ázsiai és indiai régióban.

65 célállomást szolgál ki és több mint 4000 embernek biztosít munkát, amelyből 320 pilóta (akiknek harmada nem kazah) és 1100 légi kísérő, akik többségében nők és mind kazah állampolgárok.

airastanaroutemap.jpg

Az Air Astana flottája 30 repülőből áll, többségük manapság már Boeing és Airbus, de még 9 Embraer is szolgálatban van.

Az Európai Unióba csak a Boeing és az Airbus gépei repülhetnek be. Az EU feketelistája itt tekinthető meg.

A régióban egyébként számos légi társaság működik, ezek egyike sem repülhet az EU területére, többnyire biztonsági okok miatt.

A végére álljon itt egy ismerős kép:

somonair.jpg

Solyom? Szoliom? Nem, SOMON Air (Tádzsikisztán) - Nem fogjuk egy hamar látni ezeket a gépeket az EU-ban