Taskent búcsút int a villamosnak

Rahmanbek Uszmanov, az üzbég főváros polgármestere március 28-án jelentette be, hogy megszüntetik Taskent mindegyik, összesen hat villamosvonalát.

tashkenttram1.jpg

A 8-as, 9-es, 12-es, 13-as, 17-es és 26-os villamos összesen 83,7 km-en közlekedik. A hírek szerint idén augusztusig bezárják az összes vonalat, valamint megkezdik a sínek felszedését és az utak kiszélesítését.

A hivatalos indoklás szerint a bezárásra azért van szükség, mert az autóutak túlterheltek és a villamosközlekedés nem hatékony. Ezt a számok is alátámasztják, melyek szerint a hat villamosvonalon összesen 20 ezer ember közlekedik naponta, míg busszal 700 ezer, valamint metróval 180-200 ezer (köszönöm mestska kommentelő javítását).

A közép-ázsiai (Almaty és Taskent) metrókról itt írtunk.

Taskent lakossága a hivatalos adatok szerint egyébként 2,4 millió, míg nem hivatalosan ez a szám a 4 milliót is elérheti.

tashkenttram.jpg

A villamosok helyett buszok fognak közlekedni, ugyanazokkal a számjelzésekkel mint az egykori villamosok.

A 82 villamoskocsi közül 50 értékesítésre kerül majd, míg a maradék már elamortizálódott.

tashkenttram3.jpg

A taskenti villamos egyébként az egyik legrégebbi villamoshálózat Közép-Ázsiában, amelyet 1912-ben nyitottak meg, majd 1973-ban, amikor a szamarkandi villamosvonalakat megszüntették, az egyetlen hálózattá vált Üzbegisztánban.

A villamosközlekedés hanyatlása 1999-ben kezdődött Taskentben, de a fokozatos vonalbezárások ellenére a szerelvényeket folyamatosan cserélték le újabbakra. 2007-ben az üzbég főváros 30 KTM-19-es villamost vásárolt az orosz UKVZ-től, majd 2011-12 folyamán a cseh Pragoimex 20 VarioLF kocsijával újították meg a flottájukat.

Taskenti villamosok (forrás: variolfs.at.ua, tramvay.uz, Flickr):

(Almaty-ban is volt két villamosvonal, egészen a tavaly szeptember 21-i, majd október 13-i balesetig, amikor is határozatlan időre felfüggesztették a működését).

Képek az Almaty villamosbalesetről (forrás: Tengrinews):